Jak finský koncept pomáhá firmám řešit jejich problémy

Úno 2, 2016 | Ze života Business Gate

Při mé stáži ve finském městě Oulu jsem působil v organizaci Business Kitchen, která je předlohou pro náš Business Gate. Je to ve své podstatě specifická organizace, která poskytuje řadu služeb v oblasti podnikání a propojování studentů s praxí.

Koncept zvaný Demola z veškerých aktivit probíhajících na půdě Busines Kitchen vyčnívá. A přitom se jedná o jednoduchý systém, kdy se zaměstnanci Demoly domluví se společností, která jim zadá řešení svého problému, sahajícího od návrhu marketingové kampaně až po vývoj komplexního webového rozhraní pro video obsah. Demola operátoři na základě typu zadání vyberou vhodný tým studentů, který je častokrát v mezinárodním obsazení a práce může začít. Týmy jsou vedeny a podporovány odborníky sídlícími v Business Kitchen a ve dvou až tříměsíční době, po kterou navrhují řešení problému, se zlepšují v týmové spolupráci, komunikaci a prezentaci, získávají cenné kontakty, zkušenosti, seznamují se s praxí ve firmách a jsou zasvěceni do procesu konstruktivního řešení problémů, který podporuje kreativní myšlení. Výsledkem je tzv. Demo, které se přednese firmám (zadavatelům) a na základě této prezentace se firmy rozhodnou, jestli dané řešení odkoupí, budou pokračovat v implementaci nebo jen zdvořile poděkují za snažení a vydají se vlastní cestou. Tak či tak je to zkušenost přínosná pro obě strany. Motivací studentů jsou na začátku potencionální peníze, nicméně ze zkušenosti v Business Kitchen se tato finanční motivace postupně přetvoří na jinou čistější formu, a tou je týmová motivace a to, že student uplatní své znalosti a že skutečně pracuje na reálném projektu, za který je také ohodnocen kredity za splnění praxe a neméně důležitým obohacením životopisu.

„Nejcennější věc, kterou mě Demola naučila, bylo přijmout nápady takové, jaké jsou – neměl by ses bát, zda-li jsou tvé nápady dobré či nikoli, poněvadž v otevřeném a povzbudivém prostředí je každý nápad krok dopředu a může vést k něčemu skvělému. To také znamená, že se musíš naučit ocenit jakýkoli nápad a přispět k „nízko-bariérovému“ klimatu, kde se každý bude cítit pohodlně. Teprve pak vaše nápady a dovednosti začnou vzkvétat.“ Účastník Demoly

Kreativita je hlavním artiklem pro všechny Demola projekty. Zadání nebývají operativního charakteru, ale spíše strategicky, inovativně a technologicky zaměřené. Studenti tedy musí prokázat kreativní myšlení a mít hlavu otevřenou i nezvyklejším nápadům.

Koncept nás nadchl natolik, že obdobný projekt, uzpůsoben našim podmínkám, rozjedeme i v prostorách Business Gate za spolupráce Obchodně-podnikatelské fakulty. Do budoucna se budeme snažit i o získání oficiální Demoly do Karviné. Kdyby Vás, jako studenty nebo jako podnikatele, tato forma propojení teorie s praxí zaujala, ozvěte se nám na mail: academy@businessgate.cz společně navrhneme spolupráci a popřípadě vás přihlásíme do pilotního programu Business Gate Academy, který bude startovat v půlce března. Podrobnosti budeme postupně přidávat, proto nás sledujte na webových a FB stránkách. https://www.facebook.com/businessgatecz/

Dalibor Šimek