Studenti se poprali s těžkým produktem a vytůnili jeho výkonnost online

Studenti se poprali s těžkým produktem a vytůnili jeho výkonnost online

1. Specifikace zadavatele

Emos spol. s r. o. je jednou z největších firem v České republice v oboru elektro a v současné době zaměstnává více než 340 lidí.

Své zboží distribuuje do velkoobchodů, supermarketů, obchodních řetězců a maloobchodních prodejen. K významným obchodním partnerům patří např. obchodní sítě Globus, Makro, Kaufland, Interspar, OBI, Electro World nebo Datart.

Obchodně pak pokrývá 23 zemí a do zahraničí směřuje zhruba 20 % celkového obratu.

Pro vypracování zadání byl v rámci Business Gate Academy sestaven pětičlenný tým, jehož členy byli: Adam Brychci, Michael Křetinský, Michaela Bimbová, Michal Štalmach a Tereza Ikášová.

2. Specifikace zadání

Vše započalo návštěvou Přerova, kde došlo k seznámení dvou týmů. Týmu e-commerce společnosti Emos a týmu Business Gate Academy. Tato naše návštěva vyústila v konkretizaci zadání, které skýtalo následující okruhy:

  • PPC (vytvoření PPC vyhledávacích kampaní, konkretizace cílové skupiny a tvorba person),
  • SEO (výběr klíčových slov, linkbuilding),
  • Frontend webu (úpravy v UX webu, doporučení pro obsah).

Přičemž hlavním cílem bylo zvýšení obratu u kategorií olověné akumulátory a navijáky prodlužovacích bubnů.

3. Analytická část

Průzkum konkurence

Zkoumali jsme webové stránky nabízející konkurenční produkty pro obě kategorie. Zajímalo nás:

  • popis produktu,
  • dostupnost zboží,
  • cena dopravy,
  • zákaznický servis,
  • proces objednávky,
  • benefity,
  • dopravce a možnosti platby,
  • reference zákazníků,
  • klíčová slova,
  • nastavení filtrů na webu,
  • sociální sítě.
Určení cílové skupiny

Klíčové pro celou naši následující tvorbu bylo zjištění, kdo jsou naši zákazníci. K tomu byla využita data z Google Analytics, díky kterým byla určena cílová skupina a vytvořeny tři detailní persony, které zahrnovaly:

  • věk,
  • zaměstnání,
  • měsíční příjem,
  • rodina (výčet),
  • bydliště,
  • povahové rysy,
  • cíle, kterých chce dosáhnout,
  • problémy, které řeší,
  • základní bio,
  • preferované kanály,
  • značky,
  • popis běžného dne.

4. Realizační část

Po analytické části jsme se pustili do realizace, která kromě pravidelných meetingů zahrnovala i akce Business Gate Academy, jako například Hackathon (celodenní práce studentů na projektech), či workshopy kde nám své know-how předávali odborníci z praxe.

PPC (AdWords a Sklik)

Placená reklama byla pro náš tým oříšek, proto jsme si nechali poradit specialistou Petrem Letochou ze společnosti Konver, který nám vysvětlil základy. Provedl nás nastavením AdWords a Sklik, a dal nám tipy, jakým způsobem vymýšlet popisky tak, aby byly co nejefektivnější.

Ukázka placené reklamy pro Google

Vytvořeny byly návrhy sestav pro kategorie prodlužovací bubny a olověné akumulátory pro AdWords (Google) a Sklik (Seznam). Pro tyto sestavy jsme dále vyhotovili další způsob realizace, aby bylo možno spustit A/B testování.

SEO

Pro vylepšení pozice ve vyhledávání jsme sledovali následující údaje:

  • název webu (počet znaků),
  • popis webu (počet znaků),
  • klíčová slova,
  • soubor robots.txt,
  • hlavní nadpisy,
  • vyplňování alt. tagů u obrázků,
  • poměr textu/HTML,
  • zda stránka obsahuje flash (v ideálním případě by neměla),
  • stav URL adres,
  • existence fav icon,
  • ochrana e-mailových adres,
  • chyby v kódu.

Jako výstup tedy vznikla tabulka, která zahrnovala informace o tom, zda web Emosu daný bod splňuje, případně jak si počínat za předpokladu, že ne.

Dále jsme nalezli vhodná klíčová slova pro použití do článků a textů u produktů, a nechyběl ani seznam webových stránek vytipovaných pro linkbuilding.

UX

V rámci letošních workshopů Business Gate Academy vystoupil jako přednášející i Tomáš Buman, který se věnuje UX webu a pracoval ve společnostech jako je Alza či Tieto.

Zúročili jsme tedy naše předchozí zkušenosti a nově nabyté znalosti z workshopu. A co víc – vyzkoušeli jsme si práci s aplikací Yandex, kterou nám Emos dal k dispozici.

Jako výstup tedy byla vytvořena prezentace s 34 návrhy pro optimalizaci e-shopu. Ta zahrnovala naše postřehy pro vylepšení prezentace produktů, funkcionalit webu i jeho vizuálu.

STDC framework

Jelikož nám po zpracování třech základních okruhů (SEO, PPC a UX) zbylo ještě trochu volného času, domluvili jsme se se společností Emos na tom, že pro ně vymyslíme strategii, která bude použitelná pro jednotlivé fáze nákupního rozhodování.

Pozn.: body tučným jsme ve formě návrhu pro Emos zpracovali. Zbytek jsou naše tipy pro budoucí realizaci.

Ukázka Facebookové placené reklamy pro fázi think

5. Závěr

Ač se práce na tomto zadání zprvu zdála náročná, nezalekli jsme se toho, a vložili do výstupů maximum. Procvičili jsme si dříve nabyté znalosti, a co víc, získali jsme hromadu nových. Byla to pro nás skvělá zkušenost.

Výstupy dodané zadavatelům:
  • tabulka konkurence,
  • konkretizace cílové skupiny,
  • 3 persony,
  • tabulka klíčových slov,
  • tabulka se SEO analýzou webu,
  • prezentace s 34 návrhy pro optimalizaci webu,
  • návrhy PPC kampaní včetně podkladů pro A/B testování (pro obě kategorie),
  • STDC: Facebook PPC včetně podkladů pro A/B testování (pro obě kategorie),
  • STDC: letáky (pro obě kategorie),
  • STDC: textový dokument s e-maily (pro obě kategorie) + grafický návrh v psd.,
  • STDC: vytipované weby pro sdílení článků (linkbuilding),
  • STDC: vytipovaní YouTubeři pro barter,
  • STDC: vytipovaní YouTubeři pro sponzorství.

Náš zápal pro věc ocenili i samotní zadavatelé projektu, kteří zpracovaný návrh řešení naceněný na 21 950,- Kč odkoupili.